Wednesday, September 29, 2010

Bagaimana Nak Indexed Blog Di Google

Terjumpa di laman web mohdzaid.com cara-cara nak Hitkan website kau org


Tahu tak korang macam mana aku indexkan blog aku ni kat Google search engine?.. terdapat banyak cara untuk mendapatkan GoogleBot datang ke blog kita setiap saat dan setiap masa. Ini penting sebab kita amat mengalu-alukan kedatangan Google Spider, Google Crawl atau lebih dikenali dengan nama Googlebot datang melawat laman blog kita sebab tugas Googlebot ini ada untuk mengindeks, merekod dan mengenal pasti setiap entry didalam blog, selain memudahkan orang ramai untuk membuat carian di Google.com ia juga boleh naikkan pagerank blog korang gak.

1) Cara yang paling mudah sekali untuk menjemput Googlebot adalah dengan memilih hosting yang bagus, kerana dengan kecangihan zaman teknologi masakini, korang tidak lagi perlu mempromotkan laman blog korang kepada Google kerana Googlebot telah direka untuk mengimbas blog korang melalui hosting provider yang telah disetup khas. Tapi cara ni agak lambat dan susah, sebab tak semua hosting provider tu bagus kan..

2) Selain dari itu korang juga boleh letak sendiri URL blog melalui http://www.google.com/addurl/, kaedah ini dibuat secara manual oleh kita sendiri. Cara ini juga mudah dan hanya mengambil masa 1-2 minit dan Googlebot akan melawat blog anda paling kurang pun dalam masa 2 atau tiga hari berikutnya.

Letak URL Blog korang disini dan Googlebot akan index blog secepat mungkin!

3) Laman blog selalunya mempunyai berpuluh, ratus dan beribu-ribu entry, takkan kita nak letak satu-satu link entry kita kat google.com/addurl kan.. ermmm ada lagi cara yang mudah.. tapi nak buatnya susah sikit…caranya seperti berikut, pergi ke laman http://www.xml-sitemaps.com/ dan buat laman peta xml blog korang disana, perkhidmatan ini adalah percuma. Laman itu akan merekodkan dan indeks setiap link dan entry didalam blog korang. Selepas laman ini merekodkan url yang terdapat didalam blog, ia akan mereka satu link xml dan muatturun link xml tersebut kedalam komputer korang. Transfer file .xml tadi kedalam Public_html ataupun root directory blog menggunakan FTP clients.

Seterusnya masuk http://www.google.com/webmasters/tools/ dan daftar akaun disana. Sekiranya dah ada akaun Google lagilah senang, boleh terus login dan ikut arahan pendaftaran yang mengambil masa 3-4 minit sahaja. Masuk bahagian Webmaster Tools Account dan submit link xml tadi. Googlebot akan terus mengindeks laman blog yang telah direkodkan oleh laman tadi dalam masa 2-3 hari kemudian.

Ini adalah contoh xml link yang telah di Generate oleh laman XML-Sitemaps.com - http://www.xml-sitemaps.com/download/www.live.mohdzaid.com/sitemap.xml

4) Sekiranya Googlebot degil sangat dan malas nak masuk blog korang, terdapat satu cara lagi. Seperti yang kita tahu laman seperti Digg.com, Nuffnang Innit, Gengblogger, Komuniti-Blogger, Petalingstreet.org, Negaraku.net dan lain-lain lagi adalah laman sosial yang mengumpul data, cerita dan komen dari blog kita yang telah dihantar ke laman berkenaan. Laman berkenaan tersedia maklum telah menjadi hits googlebot untuk diindeks. Jadi apa kata kalau korang hanya PING blog korang disana dan tunggu dalam masa 1 atau 2 hari gerenti blog korang akan terus diindex oleh Google Search melalui link laman sosial berkenaan.

- Kadang-kadang korang perlu semak didalam robots.txt dan perlu diset kepada allow* untuk membenarkan Web crawler lain seperti Yahoo! Slurp, Baiduspider, Yandex, Msnbot, Methabot, WebCrawler, ht://Dig, mnoGoSearch, WebFountain dan lain-lain menjejaki laman blog korang.

Dibawah adalah contoh robots.txt yang perlu diset bagi membenarkan Web crawler memjejaki laman blog korang!

This example allows all robots to visit all files because the wildcard “*” specifies all robots:

User-agent: *
Allow: /

This example keeps all robots out:

User-agent: *
Disallow: /

Diharap dengan tips ini dapat membantu korang serba sedikit tahu cara bagaimana hendak menindekskan laman blog korang di Google Search engine mahupun di laman carian yang lain. Terdapat banyak lagi tips-tips yang lebih tepat boleh didapati kat luar sana.. yang penting sentiasalah bertanyakan pada en.Google ye.. Hoho kalau ada salah silap dalam artikel aku kali ni harap dimaafkan dan kasi tau ye untuk aku perbetulkan…

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Tugasan PJJ (2) UUM (2) Word Excel (2) asrama (2) joomla (2) Aksi (1) Aplikasi Komputer (1) Asas Pentabiran (1) Azfar (1) Bab 1 (1) Bab 2 dan bab 3 (1) Backup Kesemua Driver (1) Bagaimana (1) Bahasa Melayu (1) Bermain (1) Bintang (1) Bisu (1) Blog (1) Cinta Muka Buku (1) Dasar Pandang Ke Timur (1) Dasar Timur (1) Direktori (1) Ekonomi (1) English (1) Filem (1) GMGA1013 (1) Games (1) Google Search (1) Identiti (1) JPJ (1) Jadual Waktu April 2011 (1) Jepun (1) Kesatria Poyos (1) Ku Jumpa (1) Lagak (1) Lagu (1) Maddi Jane Price (1) Mari Ketawa (1) Membina (1) Menyanyi (1) Mizz Nina (1) Modul PJJ SEM 1 (1) Nat kebun getah (1) Ngeri (1) Nota (1) Orang (1) PDRM (1) PLK (1) Pedagogi (1) Pendidikan awal kanak-kanak (1) Pengenalan Website (1) Pengurusan (1) Power Point To Pdf (1) Poyos (1) Rujukan IT (1) SADN1013 (1) SBLM1053 (1) Sumber (1) Syurgamu Ramadhan (1) Tingkatkan (1) VRS011 (1) Web IT (1) WinXP (1) Window XP Cetak Rompak (1) Zawir Boleh Menirap pada 20-7-2010 (1) alat lipat baju (1) andartu (1) andartu terlampau (1) asiggmen (1) baju lipat (1) barat (1) berkerja (1) berzina (1) cara lipat (1) cmd (1) command (1) converter offices 2007 for offices 2003 (1) desktop loding slow (1) dimanakah anda (1) e107 (1) empaya poyo (1) espistemologi (1) fitrah (1) gambar (1) gambar 2 (1) google (1) google bot (1) hardisk (1) hit google (1) info zakat (1) internet (1) jauh zina (1) kelajuan (1) kerja (1) kompaun (1) lawatan ke perak (1) lipat baju (1) localhost (1) membeli-belah (1) mycyberhost.biz (1) najwa latif (1) numar pan'la unu (1) orang cina (1) palgiat (1) panjar (1) pantau (1) pasar sehari (1) password (1) pawagam (1) penaklukan (1) penarafan (1) perkonsian ilmu (1) pic 2 (1) pidgin (1) renungan (1) root (1) run (1) saman (1) sejarah (1) sem 4 (1) server laju (1) shoping (1) sistem maklumat asrama (1) sma (1) tak tau tulis apa (1) tanah melayu (1) telnet (1) terjemah (1) terlampau (1) translate (1) wang runcit (1) web PJJ UUM (1) xampp (1) zakat (1) zina (1)