Monday, February 13, 2012

KAJIAN TENTANG IDENTITI ORANG CINA DI MALAYSIA DARI SEGI ESPISTEMOLOGI

sumber jornal: http://journalarticle.ukm.my/1159/


KAJIAN TENTANG IDENTITI ORANG CINA DI MALAYSIA DARI SEGI ESPISTEMOLOGI: ULASAN
LEE YOK FEE
Menurut Lee Yok Fee (2009) menyatakan di bahagian penduluan menjelaskan peranan orang Cina di Malaysia dalam pembinaan negara bangsa mempunyai kesan dalam perpaduan yang dibentuk dalam arus peradaban negara. Beliau menekankan bahawa melalui kajian dari segi epistemologi dan metodologin terhadap identiti bangsa Cina di Malaysia. Justru itu, Lee Yok Fee telah membahagikan kepada dua ketegori pengatahuan iaitu dari segi “author-oriented” dan “actor-oriented” dalam penulisan beliau. Ini menujukkan bahawa beliau analisis konsep tersebut berdasarkan perubahan dan pembangunan sosial orang Cina di Malaysia.
Dalam jurnal Lee Yok Fee menyatakan ilmu sains sosial ini terdiri ontologi yang mengkaji tentang fenomeno sosial yang berlainan, selain itu pemikiran ini juga dilahirkan berdasarkan falsafah logik dan pemikiran rasional. Pendapat kedua Layder (1994) menyatakan bahawa konsep seperti dualiti, dikotomi, makro-mikro, agensi-struktur, individu-masyarakat dan objektif-subjektif berdasarkan konsep tersebut. Walaubagaimanapun, kedua-dua analisis tersebut menceritakan realiti sosial mengikut logik secara prosedur berlainan. Ini menunjukkan bahawa sains sosial ini digunakan sebagai analisis terhadap sifat masyarakat tersebut.
Bagi pendapat kedua dari segi epistemologi bermaksud mengaji tentang pengatahuan yang terdapat dalam masyarakat tersebut. Ini menunjukkan bahawa ontologi dan epistemologi saling berkaitan antara satu sama lain dalam ilmu kajian sains sosial yang dilakukkan oleh pengkaji dalam mendalami ilmu ini. Jelas maksud ini antara dua konsep tersebut menunjukan pergantungan antara satu sama lain untuk menghasilkan analisis dalam kajian yang akan dilakukkan oleh para sarjana dalam mengurai permasalahan tersebut.
            Dari segi konsep author-oriented  terhadap jenis pengatahuan identiti Cina beliau telah mengambil kajian dari Tan Chee-Beng (1983, 1988a, 1988b & 2000) terhadap identiti orang Cina peranakan seperti Baba di Melaka. Dalam kajian tersebut menyatakan bahawa identiti Baba ini menunjukkan bahawa orang Cina lebih menjuruskan kepada orang Melayu, ini disebabkan identiti yang dibina tersebut disebabkan perubahan budaya yang terdapat dalam orang Cina, perkara ini berlaku disebabkan oleh penyataan individu melalui interaksi atau pergaulan dalam masyarakan Cina dengan orang melayu dalam kehidupan mereka. Akan tetapi orang Cina menangapkan bahawa masyarakat Baba ini merupakan kaum lain iaitu bukan dari keturunan bangsa Cina walaupun masyarakat Baba merupakan dari keturunan bangsa Cina. Tan juga menyatakan bahawa masyarakat Baba ini juga berlaku proses revolusi mengikut masa dan situasi dari segi ontologi . Dari segi epistemologi pula tidak berlaku perubahan seperti pakaian, rambut, cara memasak, agama, adat-istiadat dan bahasa sebagai budaya yang asal mereka. Ini menunjukkan masyarakat Baba adalah satu bangsa yang unik dalam bangsa Cina.
Lee Yok Fee menyatakan melalui hasil penulisan buku Nation Building and Being Chines in a Southeast Asian State: Malaysia (1988a) yang ditulis oleh Tan mengaitkan identiti orang Cina dengan pembinaan bangsa (nation building) kerajaan Malaysia. Dalam buku tersebut menyatakan bahawa terdapat tiga isu besar iaitu bahasa dalam pendidikan, polisis sosioekonimi dan budaya bangsa. Ini menunjukan Lee Yok Fee menyatakan bahawa Tan telah memberi kritikan dalam buku-bukunya sebagai pendakatan positivism dalam perubahan identiti orang Cina, selain itu juga akan timbul pelbagai persoalan iaitu ciri-ciri yang digunakan untuk memahami identiti etnik individu sedangkan individu dalam etnik yang sama menekkan cirri-ciri budaya yang lain sebagai simbol identiti mereka. Cara kesimpulanya, Tan berpandangan bahawa masyarakat Cina mengangap factor luaran menjadi ancaman terhadap identiti mereka sebagai bangsa Cina di Malaysia.
Lee Yok Fee juga mengambil pendapat dari Hok Kok Chong sebagai kajian beliau dalam penulisanya. Bagi pendapat Hok (2002) hampir sama dengan pendapat Tan dari segi ontologikal. Dari segi epistemologi, Hok mengariskan perkembangan politik terbahagi kepada dua iaitu pra dan pasca merdeka. Semasa dalam pra merdeka Hok menyatakan perkembangan pergerakan politik dalam perkembangan idelogi reformists dan revolutionists di China secara tidak langsung memberi kesan kepada identiti masyarakat Cina. Dalam pasca merdeka pula Hok menyatakan bahawa kaum Cina dalam proses menuntut hak sama rata di tanah melayu sebagai warganega seperti pendidikan, politik dan ekonomi di Malaysia.
Dari segi epistemologi Hok mengariskan tiga sumber skunder seperti karya Cina dari China, pendidikan dan sastra dari penulisan dari China. Akan tetapi sumber kajian ini tidak lengkap kerana Hok mengambil pendapat dari wakil-wakil orang Cina dalam bidang pendidikan dan sastra.
Dari segi identiti dan politik pula, Lee Yok Fee membincangkan melalui  kajian Francis Loh Kok Wah (1988 & 2000) berdasarkan kajian lapangan beliau di Kinta, Perak (1977-1978), menyatakan bahawa kampong-kampung atau penempatan orang Cina semakin merosot, dari kesan ini secara tidak langsung akan memberi kesan kepada pendidikan, perumahan, perkhidmatan, pertanian dan bantuan kerajaan kepada masyarakat Cina. Untuk mengatasi masalah ini, orang Cina mengambil keputusan berpaling tadah dalam parti politik dari Malaysian Chines Association (MCA) kepada parti pembangkang iaitu Sociality Front dan People’s Progressive Party (PPP) pada masa itu sebagai isyarat kepada pemimpin dalam pilihanraya akan datang. Ini menunjukkan kesedaran orang Cina terhadap kepentingan mereka dalam isu sosiolekonomi mereka dalam membentuk identiti mereka sebagai masyarakat Cina.
Leek Yok Fee juga menyatakan pendapat Fujio Hara (2003) terhadap kesedaran identiti mereka dalam konsep sosiologi beliau. Hara memberi pandangan beliau kesedaran orang Cina melalui perhimpunan awam, akhbar Cina, konsulat Cina, dan polisi China ke atas overse Chinese pada masa tersebut. Beliau menekakan bahawa orang Cina perlu menggunakan tulisan Cina sebagai mengekalkan identiti sebagai orang Cina. Dalam bukunya Malayan Chinese and China: Conversion in identity Consciousness (1945-1957) menyatakan bahawa identiti orang Cina mengikut perubahan politik Malaya, ini dapat dilihat Parti Komunis Malaya (PKM) telah memisahkan orang Cina di Malaya akan tetapi secara tidak langsun telah mengeratkan perpaduan sesama mereka, buktinya melalui perayaan Double Tenth telah menjadi kayu  ukur dalam pemlibatan orang Cina dalam politik.
Dalam Identiti Agama pula, Leek Yok Fee mengambil pandangan Judith Nagata sebagai sumber rujukan beliau. Nagata mengaji tentang hubungan adat resem dan agama Kristian dengan kesannya ke atas identiti orang Cina. Orang Cina. Nagata (1995: 166-197) menyatakan bahawa kebudayaan orang Cina tidak dapat dipisahkan dengan agama dan kepercayaan mereka. Selain itu juga, Nagata berpendapat bahawa agama orang Cina berbeza-beza diantara satu tempat dengan tempat lain dan individu dengan individu lain. Ini disebabkan perbezaan ini dapat dilihat sudut keperluan dan keadaan mereka. Dalam kajian Nagata terhadap agama Kristian dengan orang Cina dapat digariskan melalui empat cara iaitu melaui orang Cina keturunan Kristian dari China, melaui orang Cina yang lahir dalam keluarga Kristian dan belajar di gereja, orang Cina memeluk agama Kristian pada zaman darurat dan terakhir sekali mereka yang memeluk semula agama tersebut. Nagata berpendapat lagi bahawa penganut Kristian lebih tertumpu di kawasan Bandar, ini kerana orang Cina lebih berkomunikasi dalam perdagangan, hiburan, kebajikan dengan orang Cina dengan orang Kristian lain di merata dunia. Secara tidak langsung melalaui hubungan ini berlaku imigran diantara orang Cina dengan orang Kristian melalui hubungan.
Dari segi identiti dan pendidikan, Lee Yok Fee mengambil pendapat Ku Hung-ting (2003) sahaja sebagai bahan penulisan jurnalnya. Dalam pendapat Ku terhadap identity dan pendidikan ini menyatakan bahawa orang Cina sangat komitmen terhadap pendidikan selain penghapus buta huruf dikalangan generasi muda orang Cina. Ini dapat dilihat melaui orang Cina menginport tenaga pengajar dari luar untuk dimasukan ke dalam Malaysia bertujuan mencapai matlamat ini. Selain itu bahan bacaan dari China juga turut dimasukkan kedalam negara untuk memberi pendidikan kepada anak-anak mereka. Ini menunjukkan sistem pendidikan orang Cina lebih berkiblatkan Negara China memeliharakan identity orang Cina. Selepas perang dunia kedua, perasaan ‘anti-Cina’ telah wujud kebanyakaan negara di dunia, akibatnya banyak orang Cina telah dihalau dari negara-negara tertentu. Secara tidak langsung akibat dari peperangan ini telah tercetusnya kesedaran dan semangat nasionalisma di kalangan orang Cina, tokoh seperti Sun Yet-Sen di China telah menjadi impirasi kepada penduduk di Malaysia untuk menam semangat identiti mereka dalam pendidikan yang ada pada masa itu. Semangat ini menyebabkan orang Cina lebih bersemangat untuk mempertahankan identiti mereka sebagai orang Cina. Dalam kajian Ku kebanyakkan mengunakan sumber skunder sebagai bahan rujukannya, bukti ini dilihat beliau mengunakan majalah terbitan tahunan sekolah, laporan kerajaan dan keratin akhbar sebagai sumbernya dalam menghasilkan analisisnya. Kajiannya lebih banyak tertumpu kepada pengaruh politik daripada perlaksaaan kerajaan dan reaksi pemimpin orang Cina.
Dalam pengatahuan identiti Cina jenis Actor-orented” dalam konsep epistemologi ini lebih berperanan kepada seseorang individu sahaja, dari segi ontologi pula sentiasa berubah-rubah kerana terdapat perbezaan pendapat dikalangan sarjana. Ini disebabkan masyarakat mempunyai pandangan yang berbeza dalam memberi difinisi tersendiri dalam sesuatu pendapat mahupun pandangan mengikut semasa. Dari segi epistemologi lebih fokos kepada kehidupan seharian melalui hubungan dua hala seperti komonikasi secara individu dengan mereka, oleh itu kajian yang dibuat tersebut dapat dinilai dan memberi pandangan tersendiri. Penyelidikan yang dibuat tersebut hendaklah dilakukan tanpa menjejaskan definisi dan perpepsi mereka terhadap subjek kajian tersebut. Lee Yok Fee memberi contoh terhadap kajian Nonini (1997) yang mengkaji identiti orang Cina di utara Semenjung Malaysia mendapati bahawa orang Cina utara mengekalkan identiti mereka secara realiti dan dinamik. Nonini berpendapat bahawa masyarakat Cina di utara tidak berjaya dalam ekonomi kerana orang Cina tersebut pernah menjadi pekerja haram di luar negara terdahulu. Dalam kajian beliau juga, jantina juga mempengaruhi kelakuan individu. Ini disebabkan pengaruh budaya-politik individu tersebut yang mempunyai kehidupan yang tranasional di kalangan orang Cina. Akan tetapi, orang Cina utara di Semanjung Malaysia juga dapat dilihat peranan orang lelaki dapat mengawal isteri dan anak mereka. Tumpuan Nonini kebanyakan memperolehi analisi salian berhubung. Ini menunjukkan Nonini lebih tertumpu mengkaji perpindahan identiti dalam bentuk pelaku sosial yang wujud dalam struktur keluarga, ekonomi dan politik.
Lee Yok Fee merumuskan dalam jurnal beliau bahawa identiti orang Cina adalah sangat rumit kerana berlatar belakang Tanah Melayu. Ini kerana orang Cina di Tanah Melayu lebih berfikir secara structuralist dan essentilis dalam kajian mereka. Kebanyakkan kajian tersebut tidak mengikut urutan logik dengan jelas maklumat yang hendak disampaikan kepada masyarakat. Lee Yok Fee menyarakankan agar satu dasar negara dapat digubalkan dalam usaha mereka untuk membentuk satu negara bangsa di kalangan orang Cina.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Labels

Tugasan PJJ (2) UUM (2) Word Excel (2) asrama (2) joomla (2) Aksi (1) Aplikasi Komputer (1) Asas Pentabiran (1) Azfar (1) Bab 1 (1) Bab 2 dan bab 3 (1) Backup Kesemua Driver (1) Bagaimana (1) Bahasa Melayu (1) Bermain (1) Bintang (1) Bisu (1) Blog (1) Cinta Muka Buku (1) Dasar Pandang Ke Timur (1) Dasar Timur (1) Direktori (1) Ekonomi (1) English (1) Filem (1) GMGA1013 (1) Games (1) Google Search (1) Identiti (1) JPJ (1) Jadual Waktu April 2011 (1) Jepun (1) Kesatria Poyos (1) Ku Jumpa (1) Lagak (1) Lagu (1) Maddi Jane Price (1) Mari Ketawa (1) Membina (1) Menyanyi (1) Mizz Nina (1) Modul PJJ SEM 1 (1) Nat kebun getah (1) Ngeri (1) Nota (1) Orang (1) PDRM (1) PLK (1) Pedagogi (1) Pendidikan awal kanak-kanak (1) Pengenalan Website (1) Pengurusan (1) Power Point To Pdf (1) Poyos (1) Rujukan IT (1) SADN1013 (1) SBLM1053 (1) Sumber (1) Syurgamu Ramadhan (1) Tingkatkan (1) VRS011 (1) Web IT (1) WinXP (1) Window XP Cetak Rompak (1) Zawir Boleh Menirap pada 20-7-2010 (1) alat lipat baju (1) andartu (1) andartu terlampau (1) asiggmen (1) baju lipat (1) barat (1) berkerja (1) berzina (1) cara lipat (1) cmd (1) command (1) converter offices 2007 for offices 2003 (1) desktop loding slow (1) dimanakah anda (1) e107 (1) empaya poyo (1) espistemologi (1) fitrah (1) gambar (1) gambar 2 (1) google (1) google bot (1) hardisk (1) hit google (1) info zakat (1) internet (1) jauh zina (1) kelajuan (1) kerja (1) kompaun (1) lawatan ke perak (1) lipat baju (1) localhost (1) membeli-belah (1) mycyberhost.biz (1) najwa latif (1) numar pan'la unu (1) orang cina (1) palgiat (1) panjar (1) pantau (1) pasar sehari (1) password (1) pawagam (1) penaklukan (1) penarafan (1) perkonsian ilmu (1) pic 2 (1) pidgin (1) renungan (1) root (1) run (1) saman (1) sejarah (1) sem 4 (1) server laju (1) shoping (1) sistem maklumat asrama (1) sma (1) tak tau tulis apa (1) tanah melayu (1) telnet (1) terjemah (1) terlampau (1) translate (1) wang runcit (1) web PJJ UUM (1) xampp (1) zakat (1) zina (1)